icon

RCC: "Diervriendelijk" pas bij aanmerkelijk beter leven.

De Reclamecodecommissie heeft gisteren duidelijk stelling genomen tegen het te onpas toepassen van de kreet “diervriendelijk” door supermarkten. Uit een uitspraak, gericht tegen supermarktketen Coop, wordt duidelijk dat dit woord pas in reclame mag worden gebruikt als: “de leefomstandigheden en productiemethoden […] aanmerkelijk beter zijn dan die van de reguliere kip in de bio-industrie”. De RCC zoekt daarbij aansluiting bij de uitleg die de gemiddelde consument aan de aanduiding “diervriendelijk product” zal geven.

Coop had in een advertentie zogenaamde “Weelderkip” producten aangeboden met de kreet “een duuurzaam en diervriendelijk product!”. In de tegen deze advertentie gerichte klacht maakte de Stichting Wakker Dier echter duidelijk dat de kip in kwestie nauwelijks verschilt van de gangbare industriekip. De kip komt niet eens in aanmerking voor één van de drie te behalen sterren in het door de Dierenbescherming ontwikkelde Beter Leven systeem. “Producten met één Beter Leven ster mogen volgens afspraak tussen de Dierenbescherming en producenten nog niet als diervriendelijk worden aangeprezen, laat staan producten zonder een ster”, aldus Wakker Dier in de klacht.

Wakker Dier had vastgesteld dat de Weelderkip in 49 dagen opgroeit in een dichte stal met 15 kippen (30 à 37,5kg) per m2 . De gangbare veeindustrie-kip groeit in 42 dagen op met 18 tot 21 kippen per m2. De omstandigheden van de Weelderkip zijn dus maar marginaal beter. Volgens Coop scoort de Weelderkip ook op factoren als daglicht, strooisel en afleidingsmateriaal beter, maar de RCC was daarvan niet onder de indruk. Die kleine verbeteringen zijn volgens de RCC te marginaal om de claim “diervriendelijk product” te kunnen claimen. De RCC kwam tot de conclusie dat de reclame “misleidend en daardoor oneerlijk” is in de zin van de Nederlandse Reclamecode.

Een belangrijke uitspraak, die producenten en supermarkten hopelijk op het rechte spoor zal brengen. Het is erg genoeg om vlees met dierenleed te produceren en verkopen. Het vervolgens ook nog als “diervriendelijk” in de markt zetten verdient grote afkeuring.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
RCC: "Diervriendelijk" pas bij aanmerkelijk beter leven.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief