Wieringa AdvocatenWieringa Advocaten • Postbus 10100 1001 EC Amsterdam • IJdok 17 1013 MM Amsterdam • +31 (0)20 624 6811 • wieringa@wieringa.nl
 
Internet and IT Law

Strenge regels voor online recensies vanaf 28 mei

Informatie over controleren van reviews vereist en verbod op valse beoordelingen

Veel webwinkels bieden hun bezoekers de mogelijkheid om recensies te plaatsen over de ervaringen met de producten of diensten die ze via de website gekocht hebben. Andere klanten maken graag gebruik van deze beoordelingen of reviews, en vertrouwen erop bij hun beslissing om het product of de dienst aan te schaffen. Een onafhankelijke beoordeling van een andere consument is immers een betere graadmeter dan de teksten die de winkelier plaatst. Positieve recensies zijn dan ook van groot belang, en daardoor ligt misbruik op de loer. Uit een recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat bijna 80 % van de onderzochte Europese websites niet duidelijk kenbaar maakt of er betaald is voor een recensie. Om valse recensies te bestrijden en transparantie te stimuleren geldt daarom vanaf 28 mei a.s. (dat is volgende week zaterdag al!) nieuwe regelgeving.

Uitbreiding van wetgeving over oneerlijke handelspraktijken

Deze nieuwe regels zijn een uitbreiding van al veel langer bestaande wetgeving over oneerlijke handelspraktijken, die consumenten beschermt tegen misleiding door handelaren. Die geldt voor alle soorten aanbieders van producten en diensten, zowel online als offline. De nieuwe regels zijn met name gericht op online aanbieders, zoals webwinkels en websites voor het reserveren van hotels of restaurants, maar ook verhuurders van bijvoorbeeld boten of auto’s zullen hiermee te maken krijgen. Net als aanbieders van vakanties en dagtrips, bedrijven die daarbij bemiddelen en allerlei vergelijkingssites. Overigens gelden de regels voor alle handelaren, en dus ook voor recensies in fysieke winkels.

De belangrijkste regels voor recensies

Wat zijn de belangrijkste regels voor handelaren die beoordelingen van klanten publiceren?

  • Handelaars moeten duidelijk maken of zij controleren dat beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van het product of de dienst. Zo’n controle is dus niet verplicht.
  • De handelaar die zulke controles uitvoert, moet de consument tijdig en op duidelijke wijze informeren over de manier waarop hij dat doet, bijvoorbeeld door middel van een specifiek recensiebeleid. Daarnaast moet de handelaar bekend maken of beoordelaars worden betaald of anderszins worden beloond, zoals met gratis producten.
  • Het is verboden om te beweren dat beoordelaars het product daadwerkelijk hebben gebruikt, zonder een gedegen controle daarop uit te voeren.
  • Het is niet toegestaan om valse beoordelingen of aanbevelingen (zoals gekochte “likes” op sociale media) te plaatsen, of echte beoordelingen op misleidende wijze te presenteren, bijvoorbeeld door selectief daaruit te publiceren.

Sancties bij overtreding

Als een handelaar de een van de bovengenoemde verboden overtreedt, maakt hij zich schuldig aan een misleidende handelspraktijk. Daarvan is ook sprake als een consument door het ontbreken van de informatie over de controle van beoordelingen een andere aankoopbeslissing neemt dan hij had genomen als hij wel zou hebben beschikt over de informatie. De ACM is belast met de handhaving van het verbod op misleidende handelspraktijken en kan onder meer boetes opleggen en handelaren verplichten de overtreding te beëindigen. Misleide consumenten zouden in theorie bij de handelaar aanspraak kunnen maken op schadevergoeding, maar effectiever is vermoedelijk een klacht bij de ACM of de Reclame Code Commissie.

Wieringa Advocaten is u graag van dienst

Heeft u hulp nodig bij het formuleren van een recensiebeleid? Of wordt u geconfronteerd met handhaving door de ACM? Neem dan gerust contact met ons op. Wieringa Advocaten is u graag van dienst.

Deel dit artikel via     
Twitter     Twitter     E-mail     

Victors recent blogs

 

what are you looking for?

pages with at least one of the search terms
pages with all search terms
pages with the exact text

in the entire website
only in the blog
in the website except the blog

Wieringa Advocaten