icon

Amsterdam: nieuwe regels voor handhaving horeca

Een exploitant van een horecagelegenheid dient over verschillende vergunningen te beschikken, denk aan een exploitatievergunning op grond van een APV of een vergunning op grond van de Drank- en Horecawet. Maar wat nu als een uitbater niet de vereiste vergunningen heeft of zich niet aan de regels houdt? In zo'n geval kan een gemeente besluiten om tot bestuursrechtelijke handhaving over te gaan. De gemeente Amsterdam heeft, per stadsdeel, in de zogenoemde handhavingsstappenplannen neergelegd op welke wijze zal worden opgetreden. Deze stappenplannen zijn onlangs aangescherpt, met als achterliggende gedachte, minder regels en meer “lik op stuk” beleid. Zie in dat verband bijvoorbeeld de website van het stadsdeel Amsterdam-Centrum, waar ook de stappenplannen van dat stadsdeel zijn te downloaden.
In vrijwel alle gevallen is de laatste stap het sluiten van de inrichting door de gemeente, waarbij de exploitant mogelijk kan worden geconfronteerd met de kosten die daarmee zijn gemoeid. Voor de exploitant, die in een handhavingsprocedure verzeild raakt, is het van belang na te gaan op welk moment hij bezwaar kan en moet maken, om de laatste stap, sluiting, te voorkomen. Advies van een jurist is in dat geval vaak raadzaam.


Femke van Ooijen is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied bestuursrecht.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Amsterdam: nieuwe regels voor handhaving horeca

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief