icon

Pepsi in de koelkast van Coca-Cola

Coca-Cola mag winkeliers en caféhouders niet langer verplichten om alleen frisdranken van Coca-Cola te verkopen. In het verleden sloot Coca-Cola regelmatig dergelijke exclusieve afnamecontracten met cafés en winkeliers. Maar de Europese Commissie oordeelde dat dit in strijd is met de mededingingsregels, omdat het de concurrenten onmogelijk wordt gemaakt om aan dezelfde afnemers als Coca-Cola te verkopen.
De zaak kwam aan het rollen doordat Pepsi in 1999 een klacht indiende bij de Commissie. Uit het onderzoek dat daarop volgde, bleek dat Coca-Cola zijn machtspositie misbruikte. Sindsdien heeft de Commissie met Coca-Cola onderhandeld over een oplossing voor het misbruik. In oktober 2004 werd een akkoord gesloten, dat inhield dat winkeliers 20% van hun koelkastinhoud aan andere merken dan Coca-Cola mochten besteden. Verder is het Coca-Cola verboden om afnemers te belonen die nog wel exclusief Coca-Cola inkopen.
Deze week heeft Eurocommissaris Neelie Kroes besloten dat deze afspraken met de frisdrankgigant verbindend zijn tot 2010. Indien het akkoord wordt geschonden, kan Kroes een maximale boete opleggen van 10% van de wereldwijde omzet van Coca-Cola. Kortom, de keus is straks aan u als consument: Pepsi of Coca-Cola.


Maja Bolè is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Pepsi in de koelkast van Coca-Cola

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief