icon

Pimp my Blawg…

Het begon allemaal met 'Pimp my Ride', een MTV televisie-programma waarin personenauto's worden 'opgepimpd'. Voor de oudere lezers: dat wil dus zeggen “opleuken, opsieren, aantrekkelijker maken” (meer over achtergrond en betekenis van het werkwoord pimpen hier op Wikipedia). Al snel werden bij MTV echter ook studentenkamers gepimpd en wie thans op Google op 'pimp my' zoekt krijgt 3.900.000 resultaten, waaronder 'pimp my Fahrrad' (overigens keurig van de Duitse MTV). Van de genoemde resultaten zijn maar liefst 482.000 webpagina's in het Nederlands opgemaakt.

Viacom International Inc., de moedermaatschappij van MTV, heeft
'pimp my' wereldwijd geregistreerd als woordmerk, ook voor de Benelux. Dat ondervonden deze week de Evangelische Omroep en het Nationaal Spaarfonds. De EO wilde onder de titel “Pimp my Life” een televisieprogramma gaan uitzenden waarin een dakloze op weg geholpen wordt naar een beter bestaan. Het Nationaal Spaarfonds maakte het nog bonter en zag “Pimp my Grave” als een aardige titel voor een uitvaartverzekering voor met name jonge mensen.

Allebei hebben zij zich schielijk teruggetrokken nadat ze door Viacom op de merkenrechtelijke situatie waren gewezen. Met commercieel gebruik van 'pimp my' is het dus oppassen. Toch heb ik de indruk, als ik zo door bovengenoemde google-resultaten blader, dat het einde nog niet in zicht is.

En dat is mooi, want dan duikt er binnenkort wellicht iemand op die het op een procedure zal willen laten aankomen. En dan krijgen we de interessante vraag voorgelegd of men een uitdrukking die langzaamaan in het spraakgebruik aan het inburgeren is eigenlijk wel via het merkenrecht mag monopliseren (ook al is men daar wellicht de bedenker of tenminste de eerste commerciële gebruiker van).
Ik weet het nog niet zo net.

(Zie ook de eerdere bijdrage op deze weblog: Geen recht op Mc-Alles)

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Pimp my Blawg…

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief