icon

Al het goeie komt van … Beemster kaas?

Peer Mascini is terug in de reclameblokken! Deze keer niet met een zwembad (“ik had nog zo gezegd, géén bommetje!”), maar met een jacuzzi. De koeien zijn gebleven, maar het ensemble maakt nu geen reclame voor Melkunie, maar voor Beemster kaas. En die heeft niets met Melkunie te maken. Melkunie is dan ook niet blij en eist een verbod op uitzending. Als basis daarvoor wordt naar verluid inbreuk op het auteursrecht van Melkunie gesteld. De zaak dient vanmiddag voor de rechtbank in Den Bosch.

Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst (en zal daarvan ook melding maken op deze weblog). Wie de spotjes bekijkt (dat kan het gemakkelijkst hier) zal meteen veel overeenstemming zien. Er wordt overduidelijk aangehaakt bij de bekende Melkunie reclames. Maar is het inbreuk?

Zoals ik gisteren nog aan mijn studenten uitlegde, is voor inbreuk nodig dat 1) auteursrechtelijk beschermde elementen 2) herkenbaar zijn overgenomen; 3) de totaalindruk van beide werken is vervolgens uiteindelijk beslissend. Welnu: het moge duidelijk zijn dat hier elementen herkenbaar zijn overgenomen (Peer in driedelig kostuum; koeien die worden verwend) maar zijn deze elementen auteursrechtelijk beschermd? Vormen ze samen een format voor een reclamecampagne dat daarmee ook meteen gemonopoliseerd kan worden? Ik zou het me voor kunnen stellen…

Maar dan is er altijd nog de zogenaamde parodie-exceptie. Sinds de laatste wetswijziging is deze ook expliciet in de Auteurswet opgenomen in artikel 18b. Voor een parodie is het nu eenmaal noodzakelijk dat het parodiërende werk lijkt op het oorspronkelijke. Dat is dan ook toegestaan, mits de gelijkenis niet verder wordt doorgevoerd dan voor het parodiërend karakter nodig is.

Zullen de Beemster kaasmakers zich hier op een parodie kunnen beroepen? Ik ben daar nog niet zo zeker van. Het lijkt allemaal wel heel veel op elkaar. Okee, er is geen zwembad, maar mooi wel een jacuzzi en de houding van Peer Mascini is ook niet echt veranderd. Anderzijds windt men er helemaal geen doekjes om dat men zich heeft “laten inspireren” door de Melkunie reclames (Mascini in de Beemster commercial:
Nee nee nee nee nee: ik ben het niet. Ik ben, eh… m'n broer. Ik ben van de kaas. De Beemsterkaas.” Dat is wel weer sterk en ondersteunt mijns inziens het parodierend karakter.

We zullen zien wat de rechter beslist!

Update: de rechter heeft inmiddels beslist dat het spotje niet mag worden uitgezonden. Rechtspraak.nl meldt verwarringsgevaar als de voornaamste reden, maar kondigt tevens aan de uitspraak pas op 14 mei na 13 uur te zullen publiceren.
Zie over de uitspraak inmiddels ook deze bijdrage.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Al het goeie komt van … Beemster kaas?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief