icon

Soprano-parodie vindt genade, maar is ongeschikt voor kinderen

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft vandaag uitspraak gedaan inzake diverse klachten die door consumenten waren geuit tegen de televisiereclame van New York Pizza. De reclame toont -in parodie op de succesvolle maffia-serie “The Soprano’s”- een (voor reclame-begrippen zeer) geweldadige confrontatie tussen een maffiabaas en zijn cronies met een op de grond liggende tegenstander. Deze lijkt behoorlijk toegetakeld: zijn witte overhemd zit vol met “bloed”vlekken. Zie onderstaande You-Tube versie (druk op het pijltje om de video te starten).

Okee: een enigszins volwassen publiek begrijpt dat het hier een Soprano-parodie betreft, dat het overhemd geen bloed bevat maar tomatensaus en dat de ruzie gaat over de onvoldoende kwaliteit daarvan. Niettemin worden er behoorlijk heftig pallets tomatensaus met een koevoet aan barrels geslagen (en dat de rondspattende rode mêlee kapotgeslagen flessen saus betreft blijkt door de snelle montage ook pas na twee of drie keer kijken).
Best begrijpelijk dat hier klachten over zijn gekomen, waarbij het veelvuldig gebruik van het woord “f***ing” (dit is een nette blog) ongetwijfeld ook een rol zal hebben gespeeld. Er zijn overigens varianten van de commercial waarin dit woord nog vaker terug komt.

De RCC vindt de reclame acceptabel voor volwassenen. Voor dat publiek is “het suggereren en het tonen van geweld […]toelaatbaar […] te achten. Een adverteerder mag in het kader van een parodie aansluiten bij voor volwassenen bedoelde televisieseries en speelfilms, waarin de rauwe wereld van de Amerikaans-Italiaanse maffia wordt getoond.” De RCC geeft aan er begrip voor te hebben dat de commercial door het geweld en het gebezigde expliciete taalgebruik niet door iedereen gewaardeerd zal worden en aanvankelijk mogelijk een schokeffect kan teweeg zal brengen. De grenzen van het toelaatbare worden daarbij volgens de RCC echter niet overschreden.
Voor kinderen vindt de RCC de reclame echter te schokkend. Kinderen zullen het parodiërend karakter niet begrijpen en denken dat werkelijk van grof geweld en bloed sprake is. De RCC stelt daarom als voorwaarde voor haar beslissing de commercial niet te verbieden, dat deze niet meer vóór 20.00 uur wordt uitgezonden.

Wat mij betreft had dat tijdstip nog wel wat later gemogen. Het filmpje is leuk (zeker ook in combinatie met de andere filmpjes uit de reeks) maar inderdaad alleen geschikt voor een publiek dat het kan waarderen. New York Pizza heeft in een reactie al aangegeven zich toch al te willen bezinnen op het tijdstip van uitzending.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Soprano-parodie vindt genade, maar is ongeschikt voor kinderen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief