icon

Recessie: weblogs 30% minder waard

De beroemdste Nederlandse weblogs zijn in de afgelopen zes maanden gemiddeld 30% minder waard geworden. Dat meldt hyped.nl op basis van eigen onderzoek. Zo was afgelopen februari de nummer 1, Geen Stijl, nog 13,7 miljoen waard. Dat is nu in september “nog maar” 9,6 miljoen. Overigens zijn Geen Stijl, Flabber, autoblog en Biertijd de enigen die boven de miljoen scoren en dat was in februari ook al zo. Kende u de laatste drie trouwens? Ik ook niet.

Waar wordt de waarde van een weblog door bepaald? Simpel: door de advertentie-inkomsten. Hoe bereken je die? Een stuk minder simpel, zo blijkt. Er is, naast rechtstreekse informatie van de weblogs zelf, gebruik gemaakt van Google Adplanner, gegevens van de Stichting Internetreclame (STIR), van Alexa.com, Google Trends en weblog zoekmachine Technorati.com. Daarnaast is met experts gesproken, waardoor onder andere het belangrijke verschil tussen Costs per click (CPC) en Costs per Mille (CPM) is meegewogen. Een citaat van een blog-eigenaar: “Bij consumentenblogs is de CPC omzet altijd lager dan de CPM omzet, zo blijkt in de praktijk. Zie je veel vrouwen, zoals op blogs als Biertijd en andere blogs in de lijst, dan is de kans op serieuze adverteerders voor CPM tarieven nihil.” Je moet het maar weten.

En hoe staat het met Wieringa’s eigen blog? Ik kan u beloven dat we die voorlopig 100% adfree houden, dus CPC en CPM informatie hebben we niet. Qua bezoekers hebben we van de recessie echter totaal geen last. Vergeleken met vorig jaar is dat aantal alweer met ruim 25% gegroeid.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Recessie: weblogs 30% minder waard

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief