icon

Leeftijd en ontslag

Er is weer het nodige te doen over leeftijd en pensioen. Met het uiteenvallen van de gedoogconstructie lijkt de AOW-leeftijd sneller dan verwacht te worden verhoogd. We moeten natuurlijk afwachten wat een komend kabinet daarmee gaat doen, maar dat de huidige AOW-leeftijd gaat schuiven staat wel vast. Dat zal overigens nog wel tot de nodige praktische problemen gaan leiden, nu veel arbeidsovereenkomsten een automatisch einde kennen op 65-jarige leeftijd. Dat sluit straks dus niet meer aan bij de AOW, en kan tot problemen rond het inkomen leiden. Dat is nu al zo in de gevallen waarin de arbeidsovereenkomst eindigt op de eerste van de maand waarin de werknemer 65 wordt, dit terwijl tegenwoordig de AOW pas op de daadwerkelijke verjaardag ingaat.

Een haast omgekeerde discussie doet zich voor rond het verplichte pensioenontslag van de verkeersvliegers van de KLM. Die gaan in principe met 56-jarige leeftijd met pensioen, of – uiterlijk – als ze 60 zijn. Een groep piloten heeft dit in 2007 bij de rechter aangekaart: zij stellen dat verplicht ontslag op die leeftijd neerkomt op leeftijdsdiscriminatie, en daarom niet is toegelaten. Verkeersvliegers hebben al eerder geprobeerd het leeftijdsontslag aan te vechten; in 2004 heeft de Hoge Raad al eens bepaald dat het eerder ontslag was toegestaan. De rechtspraak en wetgeving was toen anders (inmiddels is er Wet gelijke behandeling leeftijd), en het Europese Hof heeft in de tussentijd ook al een zaak behandeld over leeftijdsontslag van piloten, bij Lufthansa. Dat ontslag werd ontoelaatbaar geacht omdat Lufthansa stelde dat het noodzakelijk was voor de veiligheid, wat volgens het Hof onvoldoende werd aangetoond. Het ontslag bij de KLM ligt anders: dat wordt verdedigd met het beroep op de noodzaak voor doorstroming op de arbeidsmarkt. En dat is een doel waarvan het Hof al eerder heeft uitgemaakt dat het legitiem is. Op die grond hebben kantonrechter en gerechtshof de eisen van de piloten ook afgewezen.

De zaak ligt nu bij de Hoge Raad, die naar verwachting op 13 juli 2012 uitspraak zal doen. Veel kans lijken de piloten niet te maken, als je de recente conclusie van de advocaat-generaal leest. Als de Hoge Raad uitspraak doet komen we op de zaak terug.


Arco Siemons is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied arbeidsrecht.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Leeftijd en ontslag

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief