icon

Google 'Adwords' kunnen merkinbreuk opleveren

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag had gisteren een primeur. Hij sprak -voorzover bekend- het eerste Nederlandse vonnis uit over zogenaamde “Google Adwords”. Dit is een advertentieservice die door Google wordt aangeboden. Het werkt simpel: je geeft een aantal woorden op aan Google en deze zorgt ervoor dat als zo'n woord als zoekterm wordt ingetypt, naast de zoekresultaten ook jouw advertentie verschijnt. Maar wat nou als zo'n trigger-woord het geregistreerde merk van een ander is? Is hier dan sprake van “gebruik van een merk in het economisch verkeer” waardoor “ongerechtvaardigd voordeel kan worden getrokken uit” het merk van een ander? Zo ja, dan kan de merkhouder zich daar op grond van de Benelux Merkenwet tegen verzetten.

En daar ging de zaak (onder andere) over. Telecom-aanbieder Yiggers B.V. had de zoekterm “Pretium” als zo'n bovenbedoeld “Adword” gebruikt. Pretium is echter een geregistreerd merk, eigendom van Pretium B.V., een rechtstreekse concurrent van Yiggers. Daarnaast is het door Pretium B.V. als handelsnaam geregistreerd.

De Voorzieningenrechter besliste dat hier sprake was van merkinbreuk. Hij heeft zich daarbij niet uitgelaten over de precieze juridische kwalificatie van die merkinbreuk. De Voorzieningenrechter sprak echter een duidelijk verbod uit: Yiggers werd met onmiddellijke ingang na betekening van het vonnis verboden inbreuk te maken op de merkrechten van Pretium B.V. en op de handelsnamen van Pretium B.V. en Pretium Telecom B.V. “in het bijzonder door […] daaraan in de zoekmachine van Google en/of enige andere zoekmachine een advertentie en/of een verwijzing naar (een website van) Yiggers te (doen) verbinden”;

Google zelf bleef in deze uitspraak geheel buiten schot: er was geen vordering tegen het bedrijf ingesteld. In een aantal buitenlanden is dat anders. Er lopen rechtszaken in de VS, Frankrijk en Duitsland, waarin ook aan Google zelf merkinbreuk wordt verweten. Google stelt zich daarbij overigens op het standpunt dat zij slechts een passieve aanbieder is en zelf niet de Adwords bepaalt. Het gerucht gaat echter dat Google terzake wel suggesties doet…

Het valt te verwachten dat het niet bij deze eerste uitspraak gaat blijven, al moet geconstateerd worden dat bedrijven doorgaans voorzichtig zijn met het als Adword opgeven van het merk van hun concurrent. Ten aanzien van metatags (woorden die verborgen zitten in de code van de webpagina en de bedoeling hebben zoekmachines aan te trekken) is men soms wat minder scrupuleus. Op dat vlak loopt nog een aantal procedures, nadat Intermediair (VNU)eerder in het stof beet jegens Monsterboard (maar dat kwam vermoedelijk omdat “intermediair” nu eenmaal ook los van de merknaam een redelijk gangbaar woord is). Zoekmachines gaan echter in toenemende mate gewoon aan metatags voorbij.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Google 'Adwords' kunnen merkinbreuk opleveren

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief