icon

Talpa wéér merkenrechtelijk in de fout??

Na het gedoe over het merk 'Tien' dat niet mocht, is het nu het logo van Talpa dat merkenrechtelijke vraagtekens oproept. De Telegraaf meldt vandaag dat dit logo wel heel erg lijkt op dat van de Britse telecomprovider Welcome. Op Mediatrefpunt kunt u beide logo's naast elkaar bewonderen en zelf uw oordeel vormen.

Het moet gezegd dat de tien bolletjes in beide logo's hetzelfde zijn gerangschikt. Bij Welcome is dat natuurlijk een verwijzing naar het toetsenbord van een telefoon. Bij Talpa is het mogelijk een speelse verwijzing naar 'Tien' dat niet mocht. In Talpa kringen vindt men de verschillen overigens groter dan de overeenkomsten. Dat zal wel komen om dat men daar het merk van Welcome graag als geheel bekijkt (dus inclusief de tekst). Dan nog geldt echter dat het figuratieve element wel erg dominant aanwezig is en sterke gelijkenis vertoont. Zie die bolletjes eens glanzen in beide logo's…

Maar doet dat er allemaal iets toe? Welcome zal toch allereerst ook in Nederland haar merkrecht geldend moeten kunnen maken? En daarvoor is toch registratie vereist? Ja, in grote lijnen klopt dat. Ik heb even (snel en dus onzorgvuldig) gechecked in de Benelux, Europese en internationale merkenregisters, maar daar kwam ik de bolletjes van Welcome niet tegen. Wel die van Talpa, zij het vooralsnog alleen in de Benelux (sinds 27 juni) en zonder glanzende bolletjes. Voorlopige conclusie: Welcome heeft geen rechten in de Benelux en Talpa wel.

Maar zo makkelijk is het ook weer niet helemaal. Er is ook nog zoiets als het 'merkdepot te kwader trouw'. Daarvan zou o.a. sprake zijn als Talpa hier een merk zou deponeren, terwijl iemand anders een soortgelijk merk eerder al buiten de Benelux gebruikte. Vereist is dan echter wel dat Talpa dat wist op grond van zijn rechtstreekse betrekking tot die derde (in dit geval Welcome), dus bijvoorbeeld omdat zij handel dreef met Welcome. We mogen vrijwel met zekerheid aannemen dat dát zich hier niet voordoet. En omdat 'Welcome' in de Benelux helemaal niet bekend is, is hier ook geen sprake van zogenaamde 'piraterij van een algemeen bekend merk'.

Kortom: het loopt allemaal niet zo'n vaart met dat Talpa logo, zo lijkt het, ook al zijn Britse juristen aan het studeren op mogelijke actie. Op de Talpa website worden bezoekers intussen uitgenodigd 'iets verrassends te doen' met het Talpa logo. Ze kunnen er 10.000 euro mee winnen. Een goede mediamagnaat houdt immers steeds meerdere ijzers in het vuur…

Vragen?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Talpa wéér merkenrechtelijk in de fout??