icon

Het gaat de verkeerde kant op met de spam…

Vandaag meldt Webwereld dat het aantal spamberichten sinds april met maar liefst 40 procent is gestegen. Ik meende zelf ook al zoiets waar te nemen in mijn spambox en -helaas- in toenemende mate ook in mijn gewone mailboxen. Dat is niet zo gek, want zoals het artikel in Webwereld aangeeft: de spammers worden steeds inventiever. Zo wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een mailtje dat afkomstig lijkt van een bekende en wordt steeds vaker spam verstuurd die uitsluitend uit een plaatje bestaat (maar in die vorm gewoon tekst kan bevatten). In beide gevallen wordt een spamfilter heel gemakkelijk op het verkeerde been gezet.

Als de techniek het laat afweten, is er dan juridisch echt niets te doen aan al die spam? Wel iets, maar niet heel veel. In Europa is in 2002 de richtlijn e-Privacy aangenomen, die in alle lidstaten heeft geleid tot invoering van het zogenaamde opt-in stelsel: ongevraagde berichten toezenden mag in beginsel alleen als de ontvanger daar tevoren toestemming toe heeft gegeven. In Nederland is deze regel opgenomen in artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet. De OPTA kan bestuurlijke boetes opleggen bij overtreding en heeft dat al een paar keer gedaan.

Sindsdien is de spam alweer met minstens 50% gegroeid (en als we het bovengenoemde bericht mogen geloven: met nog meer). Waarom? Nou, om te beginnen omdat de meeste spam van buiten de EU komt en daar werkt de wetgeving niet tegen. Een tweede reden is dat het vaak erg lastig is om de identiteit van de spammer te achterhalen. En een derde het simpele feit dat opsporing niet de hoogste prioriteit van de autoriteiten lijkt te hebben.

Wellicht dat de oplossing toch van provider-zijde gaat komen: zij zien hun mailservers steeds zwaarder belast raken door dit overbodige verkeer. In de roemruchte AbFab-zaak heeft de Hoge Raad al uitgemaakt dat spammers in beginsel inbreuk maken op de eigendomsrechten van de providers op hun mailvoorzieningen. Maar het water moet de providers vermoedelijk toch nog wel een stuk verder tot de lippen gaan komen voor zij op grote schaal juridische actie gaan ondernemen.

Dan rest vooralsnog alleen klagen (over Nederlandse spam, dan) bij de officiele autoriteit OPTA of bij de Stichting Spamvrij. Laatstgenoemde werkt veel met naming and shaming.

Het gaat de verkeerde kant op met de spam…