icon

Consumentenautoriteit van start

De Consumentenautoriteit is officieel per 1 januari jl. van start gegaan. Al eerder hebben wij u bericht over de taken van de Consumentenautoriteit.

Eén van de taken is het toezicht houden op de naleving van het consumentenrecht voor zover er collectieve belangen zijn. Zij kan aldus optreden als een groep consumenten de dupe is van het gedrag van ondernemingen dat niet volgens de regels is. Daarnaast houdt de Consumentenautoriteit zich bezig met de coördinatie van grensoverschrijdende verzoeken om bijstand van andere Europese toezichthouders. Een voorbeeld daarvan is het verzoek van de voorzitter van het Britse Office of Fair Trade, Philip Collins, die de Consumentenautoriteit heeft gevraagd om op te treden tegen misleidende loterijen die regelmatig vanuit Nederland opereren. De nieuwe instelling kan bij de uitoefening van het toezicht dwangsommen en boetes opleggen en naar de rechter stappen.

Gisteren heeft Marije Hulshof, hoofd van de jongste toezichthouder van Nederland, bij de opening aangekondigd wat de definitieve agenda voor het komend jaar is. De prioriteiten van de Consumentenautoriteit betreffen de reisbranche, de internethandel, misleidende loterijen, algemene voorwaarden en garanties. Kort samengevat zijn de speerpunten binnen elk gebied als volgt:

Reisbranche: onduidelijke prijzen aanpakken en zorgen voor beschikbaarheid van de reizen tegen de gecommuniceerde prijzen;

Internethandel: toezicht houden op de naleving van de wettelijke informatieverplichtingen;

Misleidende loterijen: effectieve bestrijding van deze praktijken met andere partijen zoals het Openbaar Ministerie, want de overtreders zijn vaak moeilijk te traceren;

Algemene voorwaarden: toetsen van onredelijk bezwarende bedingen in algemene voorwaarden; vaak zijn deze bedingen in strijd met dwingende regels van het consumentenrecht;

Garantie en conformiteit: informeren van consumenten en aanbieders over de rechten van de consument na het verstrijken van de garantieperiode en in de toekomst handhavend optreden bij structurele inbreuken hierop.

Naast deze speerpunten is het de taak van de Consumentenautoriteit om de kennis van de consument te vergroten over diens rechten en plichten. Via de website www.consuwijzer.nl en de telefoon kan de consument praktisch advies krijgen over zijn rechten.

Zoals Karin van Gennip (demissionair staatssecretaris van Economische Zaken) gisteren bij de opening aangaf, is de Consumentenautoriteit “een waakhond met tanden”. De komende jaren zullen uitwijzen of dit daadwerkelijk zo is en of misstanden voor de consument op de genoemde gebieden worden opgelost dan wel afgestraft.


Stephanie Mekking is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot één van de advocaten binnen het praktijkgebied contracten

Consumentenautoriteit van start