icon

Nieuwe Mediawet naar de Kamer.

Zoals u wellicht al uit andere bron vernam heeft het kabinet vorige week het voorstel voor de nieuwe Mediawet naar de Tweede Kamer gestuurd. In de pers ging de aandacht vooral uit naar het daarin opgenomen verbod op alcoholreclame vóór negen uur ’s avonds. Dat moet het alcoholgebruik onder jongeren gaan reduceren (yeah right… alsof men in de zuipkeet gestimuleerd wordt door de Martini reclame).

De nieuwe Mediawet zal echter veel meer omvatten. Zo trekt zij de publieke omroepen geheel de digitale wereld binnen. Nu waren die daar toch al wel aanwezig, maar straks wordt dit expliciet ook een hoofdtaak. Het hele palet van internet, themakanalen en mobiel aanbod mag daartoe worden gerekend en de prestatieafspraken gaan ook dit gehele aanbod omvatten.

Voor de commerciëlen van eigen bodem worden de reclameregels versoepeld. Films mogen vaker voor reclame worden onderbroken en (oh horror!) er zal split screen reclame uitgezonden mogen worden. Ook de adverteerders hebben namelijk inmiddels door dat er steeds meer middels timeshifting wordt gekeken, waarbij de reclameblokken gewoon worden doorgespoeld. Met deze nieuwe maatregelen vervalt het onderscheid dat bestond tussen de Nederlandse commerciëlen (SBS c.s.) en hun concurrenten die via de Luxemburgse U-bocht uitzenden (RTL).

Heeft u vragen?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Nieuwe Mediawet naar de Kamer.