icon

Trage computer kost werknemers geld

In de categorie “Only in America…” wil ik u een bericht uit de Amerikaanse National Law Journal, dat vandaag via WebWereld tot mij kwam, niet onthouden. Het artikel onthult dat Amerikaanse werknemers in toenemende mate ruzie hebben met hun werkgevers over het trage opstarten van hun computer. En natuurlijk leidt dat in het meest proces-gerichte land ter wereld vervolgens tot rechtszaken. Zo zou in het afgelopen jaar onder andere AT&T al in een dergelijke kwestie in rechte zijn betrokken.

Wat is hier aan de hand? Welnu, het gaat veelal om callcenter medewerkers die per uur worden betaald. Hun “prikklok” zit ingebouwd in de computer. Zo lang die uit staat, is de werknemer niet “on the clock” en geldt de verstreken tijd niet als gewerkte tijd. Dit terwijl de werknemers (zo claimen zij) in de tussentijd wel van alles voor de baas aan het doen zijn (bellen, papieren ordenen, etc.). Aangezien sommige computers er kennelijk wel 15 tot 30 minuten over kunnen doen om geheel op te starten en verbinding te verkrijgen met het mainframe, tikt dat behoorlijk aan. En als je dan ook nog het (Amerikaanse!) minimumloon betaald krijgt word je daar niet blijer van…

De werkgevers houden natuurlijk vol dat er helemaal niet gewerkt wordt zo lang de computer niet functioneert. De werknemers in kwestie zouden koffie gaan halen, kletsen met collega’s, etc. “Het enige werk dat ze gedaan hebben is een knopje op de computer indrukken”, vat een werkgevers-advocaat samen. U ziet het: de standpunten liggen flink uit elkaar. Helaas vermeldt het artikel niets over uitspraken die zijn gewezen.

Ik denk dat wij veilig mogen aannemen dat een conflict als dit zich in Nederland niet snel zal voordoen. Betere arbeidsvoorwaarden, weinig prikklokken en… (kennelijk): veel snellere computers!

Trage computer kost werknemers geld