icon

Het belang van de verkoopbrochure

Bij een koopcontract voor een huis maken de verkoopbrochure en de daarin voorkomende tekeningen vaak geen onderdeel uit van de overeenkomst. Niettemin kunnen ze dan toch nog een rol spelen bij de vraag wat de koper mag verwachten. Een verkopende aannemer doet er daarom verstandig aan goed naar zijn verkoopbrochure te kijken: aan de ene kant moet deze er natuurlijk zo fraai mogelijk uitzien – het element van de reclamefolder -, maar aan de andere kant mogen er bij de koper geen onjuiste verwachtingen worden gewekt.

Een mooi voorbeeld is de uitspraak van de Raad van Arbitrage van 3 november 1999 (Bouwrecht 2000, blz. 148) over de hoogte van een keukenraam.In de verkoopbrochure stond het kleine keukenraam in de zijgevel hoger gesitueerd dan het grote keukenraam in de voorgevel. Dit had te maken met een ventilatierooster in het kleine keukenraam dat 1.80 m boven het vloerpeil diende te worden geplaatst. Achteraf bleek dat het ventilatierooster kon vervallen. Daarom besloot de architect, tijdens de bouw, de ramen op dezelfde hoogte te situeren, naar hij stelde uit esthetische overwegingen.

Kopers accepteerden dit echter niet met een beroep op de verkoopbrochure, en ze kregen van arbiter gelijk. Met andere woorden: de visie van de architect gaat dus niet voor de verwachtingen die bij de kopers zijn gewekt.

Een ander punt is dat regelmatig voorkomt dat in de verkoopbrochure wordt vermeld dat daaraan, of aan de daarin voorkomende tekeningen, geen rechten kunnen worden ontleend. Werkt zo’n bepaling?

Nee, eigenlijk niet, tenminste als de brochure of tekening zo nauwkeurig is samengesteld dat kopers er van mochten uitgaan dat de woning dienovereenkomstig zou worden uitgevoerd (zie bijvoorbeeld Raad van Arbitrage 18 augustus 1994, Bouwrecht 1997, blz. 255).
Anders ligt het met inrichting van het openbare gebied om de woning. Op dit punt zijn arbiters wél geneigd de exoneratie-bepaling te accepteren, daar de aannemer vaak geen invloed heeft op de wijzigingen die daar optreden.

Conclusie: wees als verkopende aannemer zeer zorgvuldig met het samenstellen van de verkoopbrochure, want als er daardoor bij de kopers onjuiste verwachtingen worden gewekt, dan kunnen de kopers daaraan rechten ontlenen.


Charles Smit is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot één van de advocaten binnen het praktijkgebied vastgoed

Het belang van de verkoopbrochure