icon

Google Adwords en merkinbreuk: de antwoorden

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft gisteren een belangrijke uitspraak gedaan over Google Adwords. Ook al heeft u daar misschien nog nooit van gehoord: u bent de resultaten ervan ongetwijfeld al regelmatig tegengekomen. Als u een zoekterm intypt in Google levert dat immers vaak niet alleen een lijstje zoekresultaten op, maar ook “Gesponsorde links”, die boven en naast dat lijstje staan. Die links verschijnen daar omdat een bedrijf uw zoekterm als Adword heeft gekocht. Het bedrijf betaalt Google om per dag een (zelf gekozen) aantal keren boven of rechts van die zoeklijst te mogen staan met een soort mini-advertentie. Zo levert het intypen van “reizen” in Google bijvoorbeeld dergelijke advertentietjes op van Kras en D-reizen.

Maar wat nu als de zoekterm een merknaam is? Als ik bijvoorbeeld
“D-reizen” intyp in Google levert dat een gesponsorde link op van een concurrent die óók reizen aanbiedt via internet. Is dat nou merkinbreuk door die concurrent? En valt Google hier nog iets te verwijten? Als het merkinbreuk is verdienen ze daar immers goed aan. Een gewild Adword wordt vaak bij opbod verkocht.

Op deze vragen (die door lagere rechters in verschillende lidstaten van de Europese Unie al in verschillende zin waren beantwoord) is nu een (uitgebreid) en bindend antwoord gegeven door het Hof van Justitie. Heel kort en heel grof : Het gebruiken van het merk van een ander als Adword is in beginsel geen merkinbreuk. Dat wordt pas anders als de mini-advertentie in de resultatenlijst die door het gebruik van het Adword verschijnt verwarring wekt, in die zin dat het publiek kan denken dat er een economische band bestaat tussen de plaatser van die advertentie en de eigenaar van het merk.

In de woorden van het HvJEU:
[er is sprake van merkinbreuk als] die reclame [de mini-advertentie, LB] het voor de gemiddelde internetgebruiker onmogelijk of moeilijk maakt om te weten of de waren of diensten waarop de advertentie betrekking heeft, afkomstig zijn van de merkhouder of een economisch met hem verbonden onderneming, dan wel, integendeel, van een derde.
Is die onduidelijkheid er niet, dan is het gebruik van het Adword met de bijbehorende mini-advertentie dus toegestaan.
Je kunt het hier mee eens zijn of niet (het blijft natuurlijk toch meeliften op de met pijn en moeite opgebouwde goodwill van een ander, ben ik geneigd te zeggen), maar er is in ieder geval duidelijkheid.

En Google? Die maakt geen merkinbreuk, zelfs niet als de “aanvrager” van het Adword/merk dat wel doet omdat in de mini-advertentie verwarring wordt gewekt. Dat wordt pas anders als Google invloed heeft gehad op de minni-advertentie of nalatig blijft die weg te halen nadat zij op het onrechtmatig karakter daarvan is gewezen.
Dat is in lijn met de regels die voor internetproviders gelden en daarmee wordt (de mijns inziens toch iets meer actief betrokken) Google hier dus min of meer gelijk gesteld.

Heeft u vragen?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Google Adwords en merkinbreuk: de antwoorden