icon

Nieuwe Reclamecode Alcoholhoudende dranken

Vandaag wordt de nieuwe reclamecode voor alcoholhoudende dranken gepresenteerd op het jaarlijkse symposium van STIVA (een organisatie van producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken). De code is op een aantal punten een aanscherping van de bestaande reclamecode voor deze producten. De code moet nog goedgekeurd worden door de Stichting Reclamecode en zal vervolgens in de loop van deze maand in werking treden. Voor enkele nieuwe bepalingen geldt een latere datum van inwerkingtreding (7 maart 2012).

Nieuw in de code is een artikel over digitale marketing en social media. Dit nieuwe artikel 24 bepaalt onder andere dat digitale marketing alleen gericht mag worden op ontvangers van 18 jaar of ouder, die bovendien vooraf toestemming gegeven moeten hebben. Als de boodschap kan worden doorgestuurd (virals!) moet uit de bron duidelijk blijken dat de inhoud alleen gericht is op personen van 18 jaar of ouder. De handleiding bij de nieuwe code werkt een en ander verder uit (bijvoorbeeld: oppassen met “likes” op Facebook; content van “friends” op de eigen pagina filteren op leeftijd gebruiker, etc.)

Voor reclame in relatie tot sport zijn de regels verder aangescherpt. Shirtreclame mocht al niet. Nu mogen ook geen (actieve) topsporters meer opdraven in reclame. Ook mogen op verpakkingen geen afbeeldingen meer worden geplaatst van actieve sportbeoefening.

Net als de “gewone” reclamecode is de reclamecode voor alcoholhoudende dranken zelfregulering. De regels komen dus voort uit de branche zelf. Klagen over overtredingen kan via het bestaande kanaal van de Reclame Codecommissie.

Heeft u vragen?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Nieuwe Reclamecode Alcoholhoudende dranken