icon

Nieuwe algemene bankvoorwaarden per 1 maart 2017

Op 1 maart 2017 wijzigen de algemene bankvoorwaarden (ABV). Dit zijn de basisvoorwaarden die bijna alle in Nederland actieve banken – 74 in totaal – gebruiken in de relatie met hun klanten. In aanvulling daarop gebruiken de banken specifieke voorwaarden.

Het meest opvallend is de taal waarin de nieuwe voorwaarden zijn geschreven. Zij worden in de ‘u-vorm' gesteld (dus van bank aan klant), terwijl in de huidige voorwaarden contracttaal wordt gebruikt. Daarnaast worden voorbeelden gebruikt ter verduidelijking.

De AVB wijzigen niet alleen in vorm, maar op onderdelen ook in inhoud. Enkele aanpassingen zijn:

– De banken worden expliciet verplicht om te streven naar begrijpelijke producten, diensten en informatie over die diensten en producten.
– Bijzondere voorwaarden van banken mogen niet langer de rechten beperken die in de AVB aan consumenten zijn toegekend.
– Expliciet is bepaald dat als de bank derde partijen inschakelt, de bank aanspreekpunt van de klant blijft.
– In de AVB wordt opgenomen dat als er voor de verdeling van kosten een wettelijke regeling is, dat die dan vóór de AVB gaat. Als een bank een procedure tegen een klant wint, mag zij dus niet haar volledige proceskosten op de klant in rekening brengen, maar slechts het forfaitaire, wettelijk voorgeschreven bedrag. Procederen tegen banken wordt daardoor minder riskant dan op dit moment het geval is.
– Op onderdelen zullen banken duidelijker moeten communiceren over kosten die zij aan klanten in rekening brengen.
– Het vereiste dat de klant schriftelijk met de bank moet communiceren, wordt versoepeld.

U treft de nieuwe AVB hier aan.


Peter Bos is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot één van de advocaten binnen het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht

Nieuwe algemene bankvoorwaarden per 1 maart 2017