icon

Lidl moet stoppen met verkoop chocoladepaashazen

Wellicht heeft u het afgelopen week opgepikt in het nieuws: Lidl moet stoppen met de verkoop van chocoladepaashazen omdat die inbreuk maken op de chocoladepaashazen van Lindt, zo bepaalde een Zwitserse rechter vorige week. En nee, Lidl gebruikte niet de naam Lindt op haar paashazen. De paashaas van Lindt zélf betreft een merk. En Lidl maakt met haar paashazen inbreuk op dat merk. Nu hoor ik u denken, een chocoladepaashaas een merk? Dat zit als volgt…

Vormmerken

Bij merken zult u al snel denken aan een naam of een logo. Een merk kan echter uit van alles bestaan. De Europese Uniemerkenverordening bepaalt in artikel 4 expliciet dat een merk kan worden gevormd door alle tekens, waaronder namen van personen, tekeningen, letters, cijfers, kleuren, vormen van waren of verpakkingen of zelfs geluiden. Zo kan dus ook een reclamejingle worden vastgelegd als merk, en – ja wel – ook de vorm van een chocoladepaashaas.

Beperkingen

Voor merken geldt als algemene regel echter wel dat zij het publiek in staat moeten stellen om waren of diensten van andere waren of diensten te onderscheiden. Kortom, zij moeten voldoende “onderscheidend vermogen” bezitten. Daarnaast geldt als beperking op vormmerken dat zij niet uitsluitend mogen bestaan uit een vorm die onlosmakelijk is verbonden met de aard van de daaronder aangeboden “waar”. Dat houdt anders gezegd in dat een merk niet uitsluitend mag bestaan uit een vorm die inherent is aan hetgeen waarvoor het wordt ingeschreven. Men zal dus niet de vorm van een banaan als merk in kunnen schrijven voor de verkoop van bananen. Dat zou het vrije handelsverkeer immers nodeloos beperken.

Inburgering

Maar dat is toch precies het geval bij de paashazen die Lidl verkocht? Ja, dat is inderdaad precies het geval bij de paashazen van Lidl. Het merkenrecht kent echter nóg een uitzondering. Merken die in beginsel niet zijn geoorloofd – zoals vormmerken die uitsluitend bestaan uit de aard van de waar – kunnen alsnóg worden inschreven als de aanvrager daarvan weet aan te tonen dat het merk is “ingeburgerd” bij het publiek. Als de aanvrager door middel van bijvoorbeeld marktonderzoek kan bewijzen dat een merk door het publiek in voldoende mate wordt geassocieerd met daaronder verkochte waren of diensten dan wordt het alsnog ingeschreven. En dat is precies waarin Lindt is geslaagd. Uit door haar aangedragen marktonderzoek is gebleken dat het publiek de (gouden) chocoladepaashazen van Lindt ook daadwerkelijk associeert met Lindt.

Lidl zal haar voorraad paashazen dus niet meer van de hand kunnen doen. Wellicht kan zij de chocoladepaashazen nog omsmelten tot andere dieren…

Vragen?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Lidl moet stoppen met verkoop chocoladepaashazen