icon

Belastingdienst wil geen faxen meer ontvangen

Het moge inmiddels bekend zijn: de Belastingdienst is op de digitale toer. Steeds meer aangiften dienen elektronisch verstuurd te worden, zoals de aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting. Per 1 januari 2006 moet ook de loonbelasting er aan geloven. Daarnaast zijn er nog tal van andere documenten die elektronisch verstuurd moeten worden. Gezien deze ontwikkelingen, heeft Staatssecretaris Wijn van Financiën in een besluit aangegeven wat op welke wijze verstuurd moet worden, en welke eisen daaraan worden gesteld.

Zo staat er in het besluit dat het gebruik van e-mail voor het maken van bezwaar nog nauwelijks mogelijk is. Reden hiervoor is, dat de fiscus bij gebruikmaking van e-mail niet kan instaan voor zijn geheimhoudingsplicht. En nu is besloten dat ook het indienen van een bezwaarschrift per fax niet meer mag. De Belastingdienst kan de vertrouwelijkheid van binnenkomende faxen niet waarborgen. Achtergrond van deze gedachte is, dat niet gegarandeerd kan worden dat het gefaxte bezwaar ook daadwerkelijk in het postbakje van de betreffende medewerker terechtkomt. Echter, een elektronische variant voor de fax wordt niet gegeven, dus moet het gewoon weer via de oude weg van de postbode. Waarbij het de vraag is, of de post dan wel bij de juiste medewerker belandt….


Maja Bolè is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot één van de advocaten binnen het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht

Belastingdienst wil geen faxen meer ontvangen