icon

Prijzen van nieuwe auto's binnen EU nog sterk verschillend

Blijkens het meest recente rapport van de Europese Commissie over prijzen van auto's, beginnen de prijzen – voor belastingen en bijzondere heffingen – voor nieuwe auto's binnen de Europese Unie wat meer naar elkaar toe te bewegen. Er blijven echter significante verschillen bestaan van wel 30% tussen de goedkoopste en de duurste lidstaat voor dezelfde auto. In sommige lidstaten hoeft, afgezien van betaling van de koopprijs aan de dealer enkel nog de BTW te worden betaald, terwijl in andere landen er nog zeer aanzienlijke heffingen door de overheid worden opgelegd van vele tientallen procenten.

Moeten we in Nederland voor een nieuwe auto bovenop de kale prijs al 45,2% betalen (plus of min een vast bedrag al naar gelang het gaat om een auto met benzinemotor of met dieselmotor), in de Scandinavische landen zijn de heffingen nog hoger. Autofabrikanten en importeurs passen hun prijzen per land aan om alsnog (redelijk) concurrerend geprijsde auto's te kunnen aanbieden.

Eurocommissaris Kroes, belast met mededingingszaken, moedigt consumenten dan ook aan om bij de aanschaf van een (nieuwe) auto te overwegen om in het buitenland te kopen. De landelijke heffingen gelden in de meeste gevallen niet wanneer de auto meteen wordt geëxporteerd. De consument betaalt dan de kale prijs en hoeft ofwel de heffingen niet te betalen, of de heffingen worden aan de grens gerestitueerd. Wel moeten de heffingen van het land van de woonplaats van de autokoper worden voldaan.

Mededingingsrechtelijk kan Kroes weinig invloed uitoefenen op de prijzen. Het is fabrikanten van auto's al verboden om aan importeurs vaste prijzen voor te schrijven, juist met het oog op een vrije concurrentie. En ook mogen fabrikanten de importeurs niet verbieden om de auto's op een goedkopere markt in te kopen (de zogenaamde “parallelimport”). Maar Kroes, de fabrikanten en de importeurs kunnen geen invloed uitoefenen op de nationale heffingen.

Overigens zijn er bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in de parallelimport, zodat de consument nog steeds gunstiger dan bij de lokale dealer een auto kan kopen, zonder de administratieve rompslomp op zich te nemen. Van groot belang is overigens wel dat de te kopen auto met de juiste garantie wordt gekocht, zodat garantieaanspraken ook thuis kunnen worden afgehandeld, zonder dat de automobilist naar Denemarken moet terugrijden voor reparaties.


Daan Timmerman is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot één van de advocaten binnen het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht

Prijzen van nieuwe auto's binnen EU nog sterk verschillend