icon

Nieuwe code voor belspelletjes

In welk land leven giraffes? Kenia of Noorwegen? Raad het volgende woord: 'k.rstm.n'. Dit soort hersenkrakers zijn de in de toekomst mogelijk minder op televisie te zien. Minister Donner heeft namelijk een 'gedragscode promotionele kansspelen' opgesteld. Deze code zou een einde moeten maken aan de 'wildgroei' van kansspelen op televisie en in tijdschriften. Als alles volgens plan loopt gaat de code op 1 januari 2006 in.

Via een promotioneel kansspel kan een persoon meedingen naar prijzen. Het spel is bedoeld om een product, dienst of organisatie te promoten. Voorbeelden zijn de bel- en winspellen op televisie. Deelnemers hebben bij deze spellen geen invloed op het winnen van de prijs. Dat gebeurt namelijk door kansbepaling. Gezien het niveau van de vragen is de kans immers niet groot dat je je van de andere deelnemers onderscheidt door het geven van het goede antwoord. De afgelopen jaren is het aanbod van deze kansspelen sterk toegenomen.

In de code worden voorwaarden opgenomen voor kansspelen. Een aanbieder kan dan nog slechts eenmaal per jaar per product, dienst of organisatie een promotioneel kansspel aanbieden. Verder mag deelname niet meer dan € 0,60 kosten. Per jaar kunnen bovendien maximaal dertien trekkingen plaatsvinden. Vanwege het beperkte aantal trekkingen zullen dagelijks terugkerende belspellen niet langer mogelijk zijn. De aanbieders zullen dan ook creatief moeten zijn en vele nieuwe spellen moeten bedenken.


Sjef Gitmans is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied mediarecht.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Nieuwe code voor belspelletjes

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief