icon

Europese Commissie verbiedt Duits tolsysteem

Vanaf 1 januari 2005 moeten vrachtvervoerders die over de Duitse snelweg rijden per gereden kilometer tol betalen. Indien een vrachtwagenchauffeur echter bij een Duits tankstation zijn brandstof tankt krijgt deze chauffeur 2,6 eurocent per gereden kilometer korting op de te betalen tol. Deze korting staat de Europees commissaris voor transport, de heer Barrot, echter niet toe.

De Europese Commissie staat over het algemeen positief tegenover een tolsysteem. Zeker indien per gereden kilometer betaald dient te worden. Transport over de weg over lange afstanden wordt dan namelijk duurder. Nu transport door middel van vrachtwagens het milieu sterk vervuilt, hoopt de Europese Commissie dat vervoerders voor de lange afstanden voor alternatieve vervoersmogelijkheden kiezen (en dus minder zullen vervuilen).

Met de korting die vrachtwagenchauffeurs krijgen indien in Duitsland wordt getankt is de Europese Commissie het echter niet eens. De Europese Commissie is namelijk van mening dat deze regeling discrimineert. Een vervoerder die buiten Duitsland tankt en vervolgens gebruik maakt van de Duitse autowegen krijgt geen korting bij het betalen van tol. Iemand die binnen de Duitse grenzen tankt krijgt deze korting echter wel. Nu de eerste groep voornamelijk uit chauffeurs van buiten Duitsland bestaat en de tweede meer uit Duitse chauffeurs, worden Duitse vrachtwagenchauffeurs bevoordeeld. Omdat de Duitse regering voor deze vorm van discriminatie geen rechtvaardigingsgrond heeft kunnen aanvoeren, is deze regeling niet toegestaan.

Nog een andere reden voor het verbieden van de kortingsregeling is dat de tankstations in de grensstreken buiten Duitsland eveneens benadeeld kunnen worden ten opzichte van de tankstations in Duitsland. Als chauffeur is het namelijk beter om even te wachten met tanken totdat je in Duitsland bent. Dan ontvang je immers korting op de tolheffing.


Sjef Gitmans is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot één van de advocaten binnen het praktijkgebied vennootschapsrecht

Europese Commissie verbiedt Duits tolsysteem