icon

I, Robot

Het NOS Journaal meldt vandaag dat Zuid Korea van plan is ethische gedragsregels op te stellen voor mensen en robots in hun onderlinge interactie. “De regering is van plan ethische gedragsregels op te stellen voor de rol en functies van robots, omdat de intelligentie van robots in de nabije toekomst een sterke ontwikkeling zal doormaken”, zo citeert de NOS het Zuid-Koreaanse ministerie van Handel, Industrie en Energie. Zuid Korea is een voorloper op het gebied van robotica. Men is bang dat bij een ongebreidelde ontwikkeling robots misbruikt zouden kunnen worden voor allerlei kwaads.

Naar ik begrijp is men in Korea van plan aansluiting te zoeken bij de befaamde Three Laws of Robotics, zoals reeds in 1942 geformuleerd door de bekende Amerikaanse science fiction schrijver Isaac Asimov (1920 – 1992). Vrij vertaald luiden deze regels:
1. Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
2. Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
3. Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.

Wetten voor robots? Het is natuurlijk leuk om in dit verband van “wetten” te spreken, maar laten we niet overdrijven. Ook in Europa is een groep onderzoekers van het European Robotics Research Network bezig met het “opstellen van regels voor het gebruik van robots”, zo meldt de NOS. Dat lijkt mij al een stuk beter omschreven. Regels maken waar robots zich aan moeten houden is immers naar de huidige stand van techniek en wetgeving een beetje onzinnig. We hebben ook geen regels voor dieren.
Robots en dieren zijn in ons recht rechtsobjecten en geen rechtssubjecten; anders gezegd: de regels kunnen over robots en dieren gaan, maar ze zijn niet tot robots of dieren gericht. Dat laatste zou alleen kunnen door robots of dieren tot rechtssubject, zelfstandig drager van rechten en plichten, te maken en daar geven biologie en techniek nog bepaald geen aanleiding toe. Vooralsnog zou je daarom hooguit kunnen zorgen dat de programmeurs van robots verplicht worden hun apparaten zo in te richten dat “the three laws of Robotics” niet worden geschonden. (En dat eigenaren worden verplicht hun honden op gepaste plaatsen aan de lijn te houden).

En toch… wie weet hoe de wereld er over vijftig jaar uitziet? In het Romeinse rijk (en in de Verenigde Staten nog tot 1863) waren slaven ook geen rechtssubject, maar rechtsobject. Waarom zou een intelligente machine niet de volgende zijn die geëmancipeerd wordt?
Mazzeltov Azimov!

Heeft u vragen?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
I, Robot