icon

Help, de nieuwe Facebook voorwaarden zijn in werking getreden!

Vandaag is het dan toch eindelijk zo ver. De nieuwe Facebook voorwaarden zijn in werking getreden. Het was even uitgesteld vanwege de ontstane ophef, maar uitstel betekende deze keer geen afstel. De gebruikers hebben even de tijd gekregen om te wennen en Facebook heeft te pas en te onpas kunnen roepen dat ze uw foto écht niet op een billboard gaan plaatsen. Maar verder bleef alles zoals het was.

Dat laatste meer dan menigeen dacht. Facebook heeft volgens de nieuwe voorwaarden
een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook”
maar die hadden ze onder de oude tekst ook al. Alleen de bepaling stond wat meer verborgen. Facebook heeft er in het verleden weinig mee gedaan, maar dat kan natuurlijk anders worden. Het ligt met name voor de hand dat foto's van u en uw Facebook-vrienden binnen Facebook gebruikt gaan worden voor het aanprijzen van producten die zijn “geliked”.

U kunt natuurlijk een bezwering plaatsen van het type dat zo ongeveer iedereen wel van een facebook-vriend of -vriendin heeft aangereikt gekregen. Zoals:
“Naar aanleiding van de nieuwe Facebook voorwaarden, verklaar ik hierbij dat mijn auteursrecht is verbonden met al mijn persoonlijke informatie, alsook mijn illustraties, tekeningen, teksten, foto's en video's. Voor ieder commercieel gebruik van deze zaken is mijn geschreven goedkeuring te allen tijde vereist.”
Maar dat helpt niet. Ook zonder de vermelde (hand?)geschreven goedkeuring kan Facebook toch gewoon zijn gang gaan. De nieuwe voorwaarden zijn tijdig aangekondigd en door de dienst te blijven gebruiken accepteert u die. En daar kunt u met zo'n mededeling helaas niet op terugkomen.

Maar zoals gezegd: dit was niet nieuw. Wél nieuw is dat Facebook vanaf vandaag veel meer data gaat delen. Alles wat op Facebook en één van haar dochter/zuster ondernemingen (WhatsApp, Messenger, Instagram) is geplaatst gaat voortaan in één databank. En mag volgens de voorwaarden worden gedeeld. Daarnaast zorgt de koppeling met Messenger voor een toevloed van gegevens over de bewegingen van de gebruiker in de echte wereld. Dat alles levert natuurlijk veel grotere en mooiere profielen van gebruikers op dan voorheen. Google kwam daar privacy-technisch niet mee weg en het is afwachten of dat Facebook wel lukt.

Diverse Europese privacy-waakhonden hebben de voorwaarden namelijk nog in studie. Dat zou nog wel eens tot een paar aanpassingen kunnen gaan leiden. Maar wie echt zijn privacy en IE-rechten wil behouden moet misschien nog eens kritisch nadenken over zijn app-gebruik…

Help, de nieuwe Facebook voorwaarden zijn in werking getreden!